کلیسای سورت گاراپت

 

تاریخچه کلیسای سورت گاراپت

همانطور که گفتیم، در زمانی حکومت و امپراطوری عثمانی ها، جان ارمنی ها بسیار در خطر بود، چون در آن زمان بزرگان و قدرتمندان عثمانی تصور می کردند که برای ایجاد یک کشور جدید، تمام افراد از اقلیت های دیگر مانند ارمنی ها باید کشته شوند. این قتل و کشتار عمومی موجب شده بود که بسیاری از ارمنی ها برای نجات جان خود، به کشورهای همسایه از جمله ایران پناه ببرند. به همین دلیل در آن زمان تعداد  ارمنی ها در ایران بسیار بیشتر از زمان حال بود. به طوری که گفته می شود تنها در آبادان بیش از هزار نفر از ارمنی ها زندگی می کردند. با گذشت زمان و سکونت طولانی مدت ارامنه، نیاز به وجود مکانی مقدس برای عبادت مشهود بود. به همین دلیل در سال ۱۳۳۶ شمسی، کلیسای سورت گاراپت ساخته شد. ناگفته نماند که قبل از آن، کلیساهای دیگری نیز مانند کلیسای کریستوفر و آشوری نیز وجود داشتند، اما با گذشت زمان و آسیب های بسیار زیادی که ایجاد شد، امروزه تنها نامی از این ۲ کلیسا وجود دارد و جای خالیشان در آبادان مشهود است.

معرفی بخش های مختلف کلیسای سورت گاراپت

معرفی بخش های مختلف کلیسای سورت گاراپت

این کلیسا در حیاط مدرسه ادب قرار دارد، وقتی وارد حیاط مدرسه شوید ساختمان سفید کلیسا را خواهید دید که با شکوه و آرامش خاصی در آنجا قرار گرفته است. معماری این کلیسا برای ما ایرانی ها بسیار جذاب و دلچسب است. برای وارد شدن به فضای درون کلیسا، دو در چوبی قهوه ای رنگ وجود دارد که در بالای هر کدام از آن ها نقش برجسته یک صلیب وجود دارد. علاوه بر آن نقش ۲ صلیب طلایی بر روی هر در نیز وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان میکند. همانند معماری ما مسلمانان در ساخت مسجد که گنبد و گلدسته می سازیم، این کلیسا نیز دارای ۲ گنبد است که با آلومینیوم پوشانده شده اند و نمای بسیار دیدنی و جذابی را به این بنا داده اند. یکی از این گنبدها کوچک تر از دیگری است و ناقوسی در آن وجود دارد. در گذشته که مراسمات مختلفی مانند مراسم غسل تعمید، روز تولد حضرت عیسی مسیح در این کلیسا برگزار می شد، این ناقوس به صدا در می آمد تا کسانی که می خواستند به مراسمات بروند، با خبر شوند. در بالای هر کدام از این گنبدها نیز، صلیبی طلایی وجود دارد.برای بازدید از این کلیسای دیدنی، شما می توانید به راحتی بلیط هواپیما آبادان را از سایت مستر بلیط خریداری کنید و به صورت حضوری از این جاذبه تاریخی و متفاوت، دیدن کنید.

در ادامه وقتی که وارد فضای داخلی کلیسا می شویم، با چیدمانی مانند چیزهایی که در فیلم های خارجی دیده ایم، رو به رو خواهیم شد. درون راهروی کلیسا چندین فرش ایرانی پهن شده که بر زیبایی فضای کلیسا می افزاید. در طرفین فرش ها نیز نیمکت هایی چوبی وجود دارد که در کناره هر کدام از آن ها، نقش یک صلیب کشیده شده است. وقتی مسیحیان برای عبادت به این اماکن مقدس می روند، روی این نیمکت ها نشسته و به دعا و نیایش می پردازند. وقتی راهرو را تا آخر می رویم به محراب می رسیم که در آن تابلوی نقاشی ای از مریم مقدس به همراه حضرت عیسی مسیح، کشیده شده و با پارچه هایی لاجوردی رنگ که نقش صلیب زیبایی روی آن کشیده شده است، مزین شده و تصویری دیدنی را به وجود آورده است. روی تمام دیوارهای کلیسا نقاشی هایی از حضرت عیسی(ع) در کودکی و جوانی وجود دارد و فضایی معنوی را به وجود آورده است.

https://mrbilit.com/mag/surt-garapt-church/

Comments

Popular posts from this blog

آبشارهای آرپناه

51 Incredible Interior Design Blogs You Absolutely Need To Read Right Now

Interior Design Basic Concepts, Elements and Principles